A Ferrari leleplezte új autóját, a F10-et
A teljesen megújult diffúzort egyelőre titkolják
Akárcsak tavaly, az idén is a Ferrari lett az első forma-1-es csapat, amelyik bemutatta új versenyautóját. A megnövelt benzintankot, új diffúzort és orrkúpot kapó F10-et csütörtök délután Felipe Massa járatja be.
Csütörtök délelőtt a Ferrari lett az első csapat, amely bemutatta a Forma-1 2010-es szezonjára szánt versenyautóját.
A mindössze egy futamgyőzelmet arató tavalyi F60 fejlesztését a Scuderia tavaly már nyáron felfüggesztette, és az F10 névre keresztelt új modell tervezésére fordította erőforrásait.
Az autó áttervezését a szabályváltozások is szükségessé tették: keskenyebbek lettek az első gumik, és betiltották a verseny közbeni tankolást, ami miatt a benzintank mérete a kétszeresére nőtt, és az egész autó hosszabb lett.
"Az F10 a Gestione Sportiva részlegei közötti intenzív és összehangolt munka eredménye, amely 2009 tavaszán vette kezdetét. Akkor született a stratégiai döntés, hogy az új együléses fejlesztésére fogunk koncentrálni" - jelentette ki a bemutatón Aldo Costa, a Ferrari technikai igazgatója.
"A dupla diffúzor forradalmasította a projekt születését. Az autó erőssége, hogy a kasztni, a motor és a váltó tervei egy tető alatt születtek, aminek előnyeit nap mint nap tapasztaltuk, és megpróbáltuk maximálisan kihasználni. Az F10 nagy előrelépés a versenyképességünk terén."
A mérnökök különös figyelmet fordítottak a dupla diffúzorra, amit a Ferrarinak tavaly lóhalálában kellett megterveznie a megoldás szabályossá nyilvánítása után. A munka eredménye azonban csütörtökön nem volt látható, mivel az F10 diffúzorát letakarták, és képeket sem közöltek róla.
"A diffúzor fundamentális szerepet játszott: a teljesítmény optimalizálásához az egész hátsó tengelyt felül kellett vizsgálnunk, (...) hogy nagyobb hely maradjon a diffúzornak" - árulta el Nikolas Tombazis, a Scuderia főtervezője. - "Ugyanez igaz a felfüggesztésre is. A diffúzor sokkal nagyobb lett, és jobban teljesít a tavalyinál."
Az új Ferrari orrkúpja szélesebb és magasabb lett, hasonlóan a tavalyi Red Bullhoz, míg az első szárny kifinomult véglapjai teljesen megújultak. A tankolás betiltása az erőforrás terén is nagy munkát adott, ráadásul az ott dolgozók kezét a szabályok is megkötötték.
"A 2010-es idény új kihívás elé állítja a motorral foglalkozó mérnököket" - szögezte le Luca Marmorini, aki a Toyotától tért vissza a Ferrari motorrészlegének élére. - "A tankolás betiltása megváltoztatta a fogyasztási paramétereket, amelyek igen fontosak a teljesítmény szempontjából. A fogyasztás optimalizálásában mindenkinek közre kell játszania a mérnököktől a versenyzőkig."
"A motorokat nem lehet módosítani, és idén nincs KERS, de sokat invesztáltunk az anyagok és az eljárások fejlesztésébe a költségek csökkentése érdekében, valamint optimalizáltuk az üzem- és kenőanyagokat, hogy győztes autót faragjunk az F10-ből. Végig a megbízhatóság állt a figyelmünk középpontjában: sokat dolgoztunk a tesztpadon elvégzett szimulációkon, amelyek nagyon közel állnak a versenykörülményekhez."
Az autót Felipe Massa délután a Ferrari fioranói tesztpályáján fogja bejáratni, ha az időjárás lehetővé teszi. A bemutatón mind a brazil, mind újdonsült csapattársa, Fernando Alonso a világbajnoki címet tűzte ki célul az F10-zel.
"Felipe és én rendkívül erős csapatot alkotunk, és reméljük, hogy a Ferrari szurkolói nagyon büszkék lesznek majd, amikor tanúi lesznek, ahogy ez az autó bajnoki címet szerez" - fogalmazott Alonso. - "Ez az első ferraris bemutatóm, ami rengeteg érzelemmel tölt el. Szeretnék köszönetet mondani az egész csapatnak, amely borzasztó keményen dolgozott az elmúlt hónapokban, hogy valóságba ültesse ezt az autót."
Massa hozzátette: "Nagy megtiszteltetés, hogy újabb Ferrari-bemutatón vehetek részt, amely azért is különleges, mert a tavalyi év roppant nehéz volt a balesetem és a többi viszontagság miatt. Jobban vágyok a munkára, mint korábban bármikor, ezért nagyon remélem, hogy versenyképes lesz ez az autó, és a vb-címért harcolhatunk vele."
széép....